dissabte, 15 de desembre de 2018

El Boom de la publicitat.

El Boom de la publicitat. Reclams de llauna, cartró i rajola 1890-1950


És un títol llarg i molt explicatiu de l'exposició que presenta el Museu del Diseny de Barcelona.





Revolució industrial, publicitat i cromolitografia són inseparables. L’atracció de la publicitat comercial va fer-se realitat gràcies als reclams plens de color, ben aviat considerats com “l’art al carrer”. El paper i la llauna van ser-ne bons suports.

La litografia (del grec lithos –pedra– i graphos –dibuix–), inventada pel bavarès Aloys Senefelder el 1796, es basa en la incompatibilitat entre l’aigua i les matèries grasses. Sobre pedres calcàries poroses i polides –i des del 1895 sobre planxes de zenc–, s’hi dibuixa directament al damunt al llapis o tinta grassos. Després es renta amb aiguafort i es prepara amb una composició d’aigua engomada que només penetra allà on hi ha dibuix o tinta grassa. Quan s’entinta, les zones humides rebutgen la tinta, que només resta en les parts grasses, i en estampar-se la imatge passa al paper.

La cromolitografia, que tingué vigència fins cap al 1950, exigia tantes pedres com colors tenia el dibuix –cadascuna amb el traç corresponent a cada color– i totes elles havien de sobreposar-se amb precisió guardant el registre per assolir el resultat final correcte. Tot seguit, s’envernissaven per protegir-les i dotar-les de brillantor. En el cas dels cartells de llauna, s’hi donava relleu mitjançant l’estampació en sec. Al final del segle XIX sorgiren les primeres fàbriques d’envasos metàl·lics cromolitografiats. A Catalunya sobresortí una empresa italiana fundada per Gottardo de Andreis el 1860, que el 1905 obrí una seu a Badalona, coneguda popularment com La Llauna, d’on provenen gran part dels cartells exposats, i rere la qual se n’hi crearen d’altres, com succeí arreu de l’Estat
.




Val la pena anar-hi. A mi el tema de la publicitat gràfica m'apassiona. 
Els diferents àmbits expositius: l'alimentació, begudes, paper de fumar, show cards, perfumeria i cosmètica, salut, drogueria i neteja, indústries, assegurances, tèxtil i moda, rajoles ceràmiques... ens poden donar una idea la varietat de productes que es van apuntar a tenir aquests suports com a element de promoció. 
I no veurem només quantitat, tot el que hi ha exposat és d'una qualitat excel.lent i remet a múltiples influències artístiques. Podem trobar-hi traces modernistes, decó, simbolistes, futuristes, noucentistes...
Un passeig per la cultura amb premi:



Trio de punts, parella de postals, duos punt de llibre/postal i un petit i un gran catàleg. El petit només val tres euros i quan desplegues les tapes tens un poster tamany Din-A3.




5 comentaris:

  1. He vist el reportatge per la tele i m'ha encantat. Tan de bó que la pogués visitar, però no ho tinc tant fàcil.
    Vaig pensar... hi haurà punts de llibre ?
    Montse

    ResponElimina
  2. I ja estan a la teva bosseta amb les postals. Es d'aquestes expos que et fan dententes, jo amb peles i espai també seria coleccionista d'aquestes coses. Som una mica friquis tots plegats.

    ResponElimina
  3. Qué bonito todo! Exposición, marcapáginas desplegables...De envidia sana, nada de nada.
    Bcsssssssssssss

    ResponElimina
  4. Se m'estan acumulant les exposicions de MALA MANERA. Bé, calma que he vist que la tindran fins al març. Estic pendent de dues del Caixaforum, la del Kubrick al CCCB, la nova del Tintin que faran ara al Cosmocaixa....

    ResponElimina
  5. la moguda cultural a bcn no te l'acabes mai.
    Orgull de ciutat

    ResponElimina