dilluns, 26 de setembre del 2022

Barcelona ciutat de cinema

De sempre, Barcelona ha estat una ciutat de "cine".  Tant pel fet de servir de plató cinemàtogràfic com per les diferents escoles de cinema que hi trobem. Fins i tot als anys 60 es rodaven unes pel.lícules un tant estranyes per l'època que s'anomenaven de l'Escola de Barcelona:



La principal influencia de la escuela de Barcelona fue la Nouvelle Vague, influencia cercana forzada en parte por la represión franquista, con idas y venidas a Perpiñán por parte de los intelectuales catalanes ávidos de cine europeo o erótico librepensantes. Aunque la Escuela de Barcelona tuvo más bien un referente directo a no imitar y al que contraponerse: su coetáneo cine español, el cine mesetario. Un cine "centralista" que se hacía desde Madrid, "casposo y anodino", como lo definían los del entorno de la Escuela, aunque en ese momento hubiera cineastas relevantes como Bardem, Berlanga, o lo que se denominó más tarde Nuevo Cine Español con Carlos Saura a la cabeza.

La escuela de Barcelona se posicionó como revulsivo contra el tipo de cine que imperaba en una industria de cine folclórico políticamente correcto.

Definido como la gauche divine (proclamando su influencia francesa, y a su vez haciendo referencia a las reuniones en el mítico Bocaccio de Barcelona), la Escuela de Barcelona fue un término que usó repetidamente Ricardo Muñoz Suay desde la revista Fotogramas para aglutinar a todos los realizadores inquietos que se movían por la burguesía de la capital catalana.

El grupo que aglutinaba este término, lo formaron de manera más o menos consciente Vicente Aranda, Jacinto Esteva, Joaquím Jordà, Carlos Durán, José María Nunes, Ricardo Bofill, Jorge Grau, Pere Portabella, Jaime Camino, Lorenzo Soler y Gonzalo Suárez, Román Gubern y Juan Amorós. De todos ellos, Portabella y Esteva fueron sus principales productores con las productoras propias Films-Contacte o Films 59.(wiqui)

El fet és que, com en totes les arts, el que es coneix és el nom d'homes, fixeu-vos a la llista del paragraf anterior.

D'un temps ençà les coses estan canviant i cada cop més se senten noms i veus femenines en el setè art.

La pregonera de la Mercè d'enguany ha estat la Carla Simón, directora d'Alcarràs i Estiu de 1993. Les dues pel.lícules m'encanten. Curiosament, una altra pel.lícula que també m'ha encantat , Cinco Lobitos , també té com a directora a una dona: Alauda Ruiz de Azúa Si algú vol veure el pregó pot clicar aquí, inclou un curt de Cinema en curs i un guió llegit de com podria continuar la pel.lícula Alcarràs.

No tinc punts de llibre de la Mercè, ni d'aquestes pel.lis però sí el de Bande à part:


que va acompanyat d'aquestes quatre fantàstiques postals: 











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada