dilluns, 11 de març de 2019

Bermejo





Pietat Desplà 1490. Oli sobre taula Una commoguda Mare de Déu sosté als seus genolls el cos inert i deformat de Crist. Sant Jerònim i Lluís Desplà, el comitent de l’obra, els flanquegen agenollats: a l’esquerra, el Pare de l’Església llegeix la Vulgata amb l’ajuda d’unes ulleres mentre que un lleó, el seu atribut iconogràfic, reposa mansament als seus peus; a la dreta, l’ardiaca barcelonès contempla la Pietat amb actitud concentrada i respectuosa, vestit amb l’hàbit hivernal de canonge. L’escena transcorre enmig d’un paisatge ideal i simbòlic on, gràcies a una supèrbia aplicació de l’oli, podem apreciar una infinitat de petits detalls, com les plantes i els insectes del primer terme, però també un dilatat horitzó en què destaquen espectaculars fenòmens meteorològics i una acurada vista de Jerusalem. 

Barcelona, Catedral de Barcelona.
Aquest és el text de la cartel.la que acompanya la Pietat Desplà al Mnac.
Bartolomé Bermejo és un pintor misteriós, sembla ser que la seva presumpta condició de jueu convers i el seu caràcter arrauxat i lliure no van ajudar-lo gaire. Aquesta Pietat és la darrera obra que se li coneix. 
Gran part dels seus llenços, pintats a l'oli, i no al tremp d'ou com era característic a l'època, estan disseminats pel món. Tres museus: el Prado, la National Gallery de Londres i el Mnac han unit esforços per poder presentar aquesta exposició.
No cal dir que val moooooolt la pena.

















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada