Aquesta portada és per a mi molt fàcil d'endevinar. Es tracta de la Via Laietana a l'alçada de la Plaça de l'Àngel:
L'edifici del fons és actualment la seu de CCOO
Edifici del 1925 ocupat inicialment per la Caixa Mútua Popular, de 9 plantes es va començar a construir l'ay 1917, era propietat de la famiília Güell. Al 1932, a la segona República hi havia oficines de la Generalitat, es va fer servir durant la guerra com a refugi antiaeri.
L'edifici va ser expropiat pel govern feixista un cop acabada la guerra, depenent del Ministerio de trabajo que ho convertí en la seu del sindicar vertical .
Amb l'arribada de la democràcia i després de moltes lluites va passar a ser la seu de les organitzacions sindicals democràtiques, majoritàriàment de CCOO. El seu arquitecte fou Josep Domènech Mansana. Té planta triangular amb dues façanes i xamfrà semicircular, entre la Via Laietana i el carrer Argenteria. S'articula en línies verticals marcades pels eixos de les obertures, interrompudes de forma discontínua per les línies horitzontals dels balcons. L'element visual més característic és el gran templet clàssic que corona l'edifici en el seu vèrtex. Formalment s'inscriu dins l'estil funcionalista que començava a imposar-se a l'època en els edificis administratius.
La història de la Via Laietana que mereix una entrada per sí mateixa la podeu gaudir clicant aquí.
L'anècdota d'aquest punt no rau en el lloc, que com ja he dit és fàcilment identificable, si no en el Photoshop aplicat a la fotografia original.
La fotografia de Català-Roca és de les primeres que fa un cop independitzat del seu pare Català-Pic.
El nuevo libro de Carlos Ruiz Zafón,El prisionero del cielo, tercera entrega de la serie del Cementerio de los libros olvidados, calienta motores. Llegará a las librerías el 17 de noviembre, la editorial Planeta empieza a difundir pequeños detalles de la trama y ha colgado en su web la cubierta, con una fotografía, de nuevo, de Francesc Català-Roca. Bueno, no exactamente: la autoría la comparten el maestro, Photoshop y un grafista. Porque la imagen original ha sido modificada para eliminar al personaje central, un guardia urbano, y sustituirlo por una mujer con abrigo, sombrero y tacones, más otras modificaciones menores.
Las prisas para editar el libro, previsto para el año próximo pero que está sometido a un proceso de producción contra reloj para que llegue a la campaña de Navidad, han jugado una mala pasada. «Facilitamos el material a la editorial para adelantar el trabajo, pero ni hemos firmado la cesión de derechos ni hemos recibido la cubierta definitiva para dar nuestra aprobación», explicaron ayer fuentes del Col·legi Oficial d'Arquitectes de Catalunya (COAC), que gestiona el archivo y los derechos de Català-Roca, cedidos por sus herederos, durante 15 años.Aunque el COAC tendrá en cuenta la opinión de los hijos del fotógrafo, Martí y Andreu Català Pedersen, su postura de partida es de rechazo a la modificación efectuada sobre la imagen. «Estamos en desacuerdo con cualquier manipulación de la obra de Català-Roca, y de cualquier otro artista. No la hemos autorizado, y nuestro servicio jurídico se pondrá en contacto con Planeta para resolver el tema», afirmaron ayer desde el COAC.(web)
Així tenim l'explicació del punt de llibre , el tarjetó "especial" on s'hi veu la foto original a l'anvers i la portada amb la foto trucada a l'anvers.
Si la segona entrega em va costar de llegir, la tercera la vaig deixar a mitges. De jove no ho hagués fet mai això, però ja fa uns anys que no tinc pietat, si no m'agrada un llibre no tinc obligació d'acabar-lo, n'hi ha tant per llegir...
Pues muy bien por el COAC y por los herederos de Català-Roca. Tengo la suerte de tener ese tarjetón, y siempre está colocado con la foto a la vista y no con la portada del libro.
ResponEliminaMuchas gracias por la explicación, de la que no tenía ni idea. Me gustan mucho estas entradas, como ya he comentado en alguna otra, y te las agradezco mucho, por todo el trabajo que llevan.
Ptnts
Com ja he dit en varis comentaris, aquestes entrades són molt interessants.
ResponEliminaPtns.
IRATI
gràcies wappes!
ResponEliminaGracias por estas entradas. Me encanta "moverme" por Barcelona al ritmo de las imágenes de los marcapáginas.
ResponEliminaComo tú, de joven no dejaba un libro sin terminar (hasta me leí "Informe sobre la Ley Agraria" de Jovellanos, que cuando lo recuerdo...), pero ahora si leídas unas páginas no me aporta nada, no tengo piedad. Hay mucho bueno por leer o tiempo que emplear en otras cosas que te aporten algo.
Biquiños de lluvia y viento.
Lo del Informe sobre la Ley Agraria me ha llegado al alma. Así que no lo recomiendas, no?
ResponEliminaEntendiste bien...ja, ja, ja.
EliminaTe explico: estábamos estudiando la Ilustración (Moratín y Jovellanos...) y no se me ocurrió mejor cosa que ampliar mis conocimientos con la lectura de esta obra 😅 Como nos decía un profesor en el instituto "la ignorancia es muy atrevida"; y yo añado " y unida a la juventud, todavía más" 😂😂.
ResponEliminaBicos de domingo.
A mi el tercero me costó más, pero lo leí.
ResponEliminaAhora si no me gustan, los dejo. Hay mucho para leer.
Bcssssssssssss