dimecres, 8 de març del 2017

Exposició Indianesal MUHBA

ES COMPLAU (invitació)


Fulletó informatiu
Encara recordo les sales buides del Museu d'Història de la Ciutat a finals dels 70, principis del 80.
Solia anar els dissabtes al matí. Els dies que no hi havia sortida programada. Aquestes sortides eren guiades per dues treballadores del Museu, una d'elles, em sembla, es deia Camila. Les dues eren rosses, transmetien una il.lusió, un profund coneixement i una estimació de tot allò que ens mostràven que poques vegades he trobat en altres guies, historiadors o entesos en el tema.Per a mi són memorables les passejades que vam fer al barri de Sant Just i a la Ribera. Des d'aquest humil blog va per a elles, les rosses, el meu més profund agraïment.


Punts de llibre

Bé, us deia que les sales eren buides, sobretot les dels pisos superiors, algunes vegades, fins i tot, tenia sensació de por. En una sala de dimensions reduïdes, es trobava el mostrari d'indianes, era una de les meves favorites. M'extasiava amb els colors, les textures, els disenys.
Poca literatura històrica havia trobat jo sobre aquest tema, l'únic que sabia era que els prats d'indianes es localitzaven a la zona de l'actual Poblenou, que calia importar el cotó de les colònies, i que varen ser un precedent de la Revolució industrial a Barcelona.
L'any 2012, el Museu d'Historia de Barcelona, va programar una exposició titulada "Indianes 1736-1847 Els orígens de la Barcelona Industrial". Com podeu suposar hi vaig anar. Vaig seguir una visita comentada, vam tenir sort, el guia era molt bo. Us podeu imaginar el reguitzell de sensacions que 
m'omplien.



Postals


I què té a veure tot això, amb els punts de llibre? Alguna cosa, ni que sigui de trascantó.
Als anys 80,el Museu d'Història de la Ciutat, no tenia una botiga plena dóbjectes, ni llibres, A l'entradeta, on hi havia el vigilant de torn, els recordo amb un uniforme gris amb l'emblema de l'escut de l'Ajuntament (això ja no sé si ho recordo o ho fabulo) venent les entrades, hi havia un expositor de postals .Són el primer "producte" que vaig adquirir al museu ( postals que encara conservo amb molta estima).
Llibre de sala
Com ja us he dit abans, amb el pas dels anys el museo es va transformar en l'actual MUHBA. Ara quan programa una exposició ho fa amb tots els ets i els uts. Per exemple, la mostra de les indianes.
Trobem, en primer lloc, el que jo anomeno l escomplau, que és la invitació a la inauguració, sol contenir la formula es complau o ens complau. En segon lloc el fulletó, que conté les dades bàsiques de l'esdeveniment. Els punts de llibre i les postals, com a elements pel record i finalment el llibret de sala que recull text i imatges, informació que es troba a l'exposició, és el que queda, quan desmunten aquesta.


4 comentaris:

  1. Benvinguda al món dels blogs !. De moment poca cosa però molt interessant. M'agrada molt que la gent documenti els punts de llibre.
    Gràcies pels punts "exclusius" que em vas donar l'altre dia, crec que no vaig tenir ocasió de dir-t'ho. El de punta anirà al lloc "d'especials".
    Mondopunts

    ResponElimina
  2. M'ha fet molta il·lusió que t'animesis a fer un blog. Tots tenim coses molt xules per ensenyar o per fer-ho des de el nostre punt de vista que sempre es molt interessant.
    L'entrada que has fet es molt maca, quan es va fer aquesta exposició jo encara no col·leccionava i aquestes postals no les coneixia, els punts els vaig trobar desprès. Jo penso com Mondopunts sobre posar una mica d'informació dels punts.
    M'agradat molt!!
    Enhorabona per aquest blog i per aquest bo començament!!!
    Petonets.
    Rosa

    ResponElimina